Jméno:
Heslo:
Neznám
heslo

Návod na užívání stránek
                 
Mateřská škola Pastelka, Petříkov
                                                                                                 
příspěvková organizace


Program na měsíc březen





„Zase přišlo jaro, volá na Pastelku, ťuká na okénko…“

Cíl:

Obecné:

Seznámení s tradicemi a zvyky tohoto období – postní doba, seznámení s tradicemi a zvyky tohoto období - vynášení smrti (Zimy, Morany a přinášení léta (líta), začínáme se dotýkat Velikonoc, informace o různých technikách výroby velikonočních dekorací, dominance Velikonoc, Škaredá středa, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota, Hod Boží velikonoční, Velikonoční pondělí, jidáše, mazance, perníčky, pomlázky, koledy a kraslice, zvyky, obyčeje, tradice, výtvarné techniky a dekorace, dále šest postních nedělí, preclíky, rozvoj estetického cítění, pochopení faktu, že každému se líbí něco jiného, respektujeme individuální vkus, první jarní den, svátky jara, kočičky, proměny přírody, prodloužení dne, prostřednictvím encyklopedií a knih o fauně a flóře získáváme informace o živočiších, kteří se první probouzí, objevují, vrací z teplých krajin, květinách, které se první objevují i v posledním sněhu, nezapomínáme na rodinu, na základě prožitých citů děti dobře chápou, že rodina a domov jsou pro ně důležité, jsou místem bezpečí, zázemí, místem, kam se vždy vracíme, kde hledáme oporu a pomoc od milujících lidí, v rámci výletů za jarní přírodou a zvířátky, v rámci zbarvování se přírody si opět upevňujeme znalost barevné škály a to nejen základní, poznáváme květiny, upevňujeme si též pojmy vpřed, vzad, nad, pod, vedle, orientaci v prostoru, lateralitu prostorovou i plošnou apod. Projektový blok: Řemeslo má zlaté dno i s výlety, odemykání vody a loučení se Zimou současně (Den vody)...

Výtvarné tvoření:

origami a tkaní papíru, tkaní přízí a ševcování, pečení aj., foukání barev, modelína včetně pěnové, různé kreslící a dokreslovací techniky, kresba na velkoformátový arch, skupinové práce s kartóny, pracovní listy na téma Jaro, Velikonoce, tematické omalovánky, jarní techniky a dekorace i velikonoční, práce s vejdunky - různé dekorační techniky, špejlemi, osením a květináčky, papírovými tácky, razítkování... velikonoční poklad, přáníčka, moranky aj.  

Interaktivní herna:

řemesla, principy hygienické, společenská etiketa v dětském věku, divadélko, hudební dopoledne s nástroji, návštěva kynologů, stolové aktivity, komunitní kruhy, pečení, třídíme odpad hrou, hrajeme si na různé řemeslníky, napodobování, hra: Kufr, dvojice, apod.

 Volná hra

divadlo, hudební dopoledne - nástroje, stolové hry...

Ranní rozcvičky:

s hudbou, říkankou, písničkou, statické i dynamické, s pomůckami i bez nich, dechová cvičení, protahovací, posilovací, drobné s humorem, překážky, dětská jóga, relaxační prvky, plochá noha, VDT, apod.

Skupinové povídání v kroužku, četba:

jarní, zvířátkové příběhy, pohádky, zážitky z víkendů, co je nového u nás doma, vytleskáváme slabiky, velikonoční příběhy, řemeslné příběhy a pohádky, tradice aj. o řemeslech....

Programy pro rozvoj smyslových schopností, vnímání a myšlení, prostorové orientace a paměti:

          jemná motorika pokračování, pracujeme se všemi 5 smysly: hmatové vjemy, čichové – vůně, zrakové –    tvar a barva, chuťové, sluchové, pod lupou, spojením všech 5 vjemů získám realitu!

          hnětací a nevšední materiály, pečení

    tabule – mapy….

Venkovní aktivity:

vycházky, ptačí krmítka, první jarní květiny, první jarní zvířátka, větvičky a pupeny, pozorování ptáků, první setí do truhlíčků, pařník, osení, odhad vlastních sil, pozorování osobních pokroků, stále sledujeme změny v přírodě, dítě a člověk v koloběhu přírody, prodlužování dne, výlety …

  

V březnu opakujeme všechny dosud naučené básničky a písničky, přidáváme k nim dramatické prvky, interpretaci dělíme mezi chlapce a dívky, a dále se učíme tyto logopedického charakteru:

 

Kája kouká na kukačku,
na vysokém buku,
volá na ni: „Kuku, kuku!“
Ona na něj: „Kluku, kluku!“

U Jakuba auto je,
Jakub někam putuje.
Jede, jede k nám,
pojede i k Vám.

Po Ježově ježek dupe,
dupy, dupy, dup,
hledá kampak zmizela mu,
louka plná hub.

Vedle naší školky, roste stromek v poli.
Je malinký, neroste, pojďte děti, pomozte!
Děti stromek okopaly, ke kůlu ho přivázaly,
dětem práce nevadí, jak se stromek postaví.

Pláče naše babička,
utírá si očka,
kde může být kočička,
moje černá kočka?
Teď už hodná babička,
vůbec nepláče,
na pekáči zůstal jen kousek koláče.

Naše Anči pěkně tančí
na paloučku kolem boučků,
když pak nožky nestačí
v potůčku je namáčí.

 Slimák nese chalupu,
utíká s ní v poklusu,
sojka se mu posmívá,
jak se na něj podívá.

Byl jeden švec,
měl divnou věc,
na peci klec,
v té kleci slepici,
dával jí pšenici,
každý den z klece,
vypadlo vejce.

Brouček v trávě tiše brouká,
máma hledá svého brouka,
brouček brouká, také bručí,
trápí mámu a pak brečí.

První, druhá, třetí, čtvrtá,
na zahradě krtek vrtá,
drápky má jak vývrtky,
vrtá metro pro krtky.

Pračka prima pracuje,
proud vody v ní tancuje,
praní prádla nebudem se bát,
pračka bude sama prát.